Logo

Garmin Edge 800 opis a skúsenosti časť 3.

Jazdenie s prístrojom a základné ovládanie

A prichádza tá chvíľa. Ak má Edge 800 uspieť, musí s ním byť jednoduchá práca a dobrá ergonómia. Žiadne zbytočné nastavovania a potvrdzovania za jazdy. Poviem jednoducho: oblečiem sa, zapnem gps, nasadnem, odštartujem tréning, jazdím, ak chcem používam funkcie, dotrénujem, vypnem, prídem domov, stiahnem data. A pre náročnejších analyzujem a plánujem ďalšiu jazdu. To má byť cieľom správania sa dobrého zariadenia.

 

 

Prvá jazda s Edge 800 bude v chladnom počasí, tak na seba pripínam merač srdcovej frekvencie, obliekam veľa teplého a beriem horský bicykel. Vonku nasadím Edge na držiak a zapínam. Kým nabehne, ešte si nasadím čiapku, okuliare, rukavice… medzitým Edge zapípal, že našiel monitor srdcovej frekvencie a o chvíľu, že našiel senzor rýchlosti a kadencie. Opticky kontrolujem displej a vidím, že sa ešte zachytávajú satelitné signály. Jedine toto ma zatiaľ zdržuje, ale na fix sa skrátka musí čakať. Do minúty mám aj ten a tak sa môžem presunúť na cestu. Pri zistení pohybu mi Edge zapípal, či som náhodou nechcel spustiť stopky. Nie, ešte nie, až z cesty. Spúšťam stopky a vyrážam na trasu.

      

Aby som nezabudol, paralelne s Edge 800 veziem aj Edge 705, aby som mohol priamo porovnať tieto dva prístroje, ale to až neskôr. Spočiatku sa hrám s prístrojom a precvakávam obrazovky. Príjemne ma prekvapilo, že aj v celoprstových rukaviciach je ovládanie dotykom jednoznačné a presné. To považujem za veľké plus. Samozrejme, za jazdy, najmä na bežnej asfaltke, nie je veľmi bezpečné sa hrať s elektronikou. Tak si nechám obrazovku s údajmi a bicyklujem.  Pri prvej jazde som si nechal zapnuté podsvietenie asi na 60%, nech skúsim výdrž batérie. Čitateľnosť displeja je v tomto prípade  absolútne bezproblémová vo väčšine svetelných podmienok a odrazov svetla. Popravde, iné som ani nečakal. Ešte raz mi to nedalo a prepol som si na mapovú obrazovku. Tam som mal zobrazenú aj Custom maps bitmapu a taktiež nebol problém rozpoznať údaje na mape. Síce v tomto režime sa zdal displej menej kontrastný, ale nie na úkor kvality. To som sa už priblížil k najbližšej dedine, kde som si označil medzičas stlačením tlačítka Lap. Reakcia tlačítka bola adekvátna a jasná, aj tuná je všetko v poriadku. Ale všimol som si jednu vec. Keďže na preferovanom mieste na predstavci trónil Edge 705, Edge 800 bol pripevnený na riadidlách. Toto však nie je šťastné miesto preň, pretože pri stláčaní tlačítiek celý držiak zapruží a môže sa stať, že stlačením tlačítka pretlačím polohu prístroja a ten sa posunie. Preto odporúčam upevňovať Edge zásadne na predstavec. Tam tieto problémy nevzniknú. Za dedinou vchádzam do zalesneného stúpania, ktoré sa vrezáva do kopcov. Volá sa Slnečné údolie a je to moje obľúbené miesto na testovanie gps prístrojov, keďže na tomto úseku sa prejavia všetky necnosti dizajnovania jednotlivých riešení. Staré gps modely tuná spoľahlivo strácali signál a staršie modely s veľkými starosťami spočítavali polohu, čo sa prejavilo odskokmi na zázname trasy. Posledné generácie prístrojov ale tuná už dokázali obstáť.  Na stránke s údajmi sa nič zvláštne nedialo. Žiadne odskoky rýchlosti od normálu, žiadna strata signálu, žiadne lietanie strmosti stúpania. Až neskôr som si uvedomil,  že využívam senzor kadencie a rýchlosti ako prioritný a tak aj prípadné výkyvy merania z gps signálu sú potlačené výstupmi zo snímača. To som už bol na konci stúpania, kde som si označil ďalší medzičas a ešte som sa kúsok vydýchal. To, že som si na displeji dal zobraziť 10 údajov, mi nerobilo problémy a aj v tomto režime je čitateľnosť každého údaja v poriadku sj v zalesnenom teréne. Sústredil som sa aj na pozorovanie teploty. Snímač je o trochu viac utlmený, ako som očakával. Myslím tým rýchlosť, ako reaguje na zmenu teploty. Kým som sa pri začiatku jazdenia vydal na cestu, stihol stlačiť teplotu z izbových 23 na cca 16 stupňov a po asi 4 kilometrov  sa priblížil k reálnym 3 stupňom. Kým som vyšiel na najvyšší  bod, klesla teplota na nulu, čo bolo v poriadku. Nasledoval zjazd naspäť do dediny. Keď som prešiel miestom záznamu medzičasu, som podľa očakávania počul pípnutie. Nastavil som si totiž funkciu lap (okruh, medzičas) tak, že ak prejde opätovne miestom, kde som zaznamenal medzičas, zaznamená sa mi tu opäť ďalší. Takže táto funkcia je spoľahlivá aj v Edge 800. Zjazd bol veľmi studený a keď som vyšiel z lesa mi Edge ukázal mínusovú teplotu. Prejazdom dediny asi po kilometri  sa teplota zrovnala na 3 stupne a to som už mieril do vinohradov. Krásny členitý terén po úzkych cestičkách mi ubehol rýchlo a dostal som sa na hlavný ťah. Tuná som musel prerušiť sledovanie displeja a ešte okružnou cestou som sa vrátil domov.    Bola to fajn jazda aj napriek chladu a tešil som sa, že som si spravil pár zimných kilometrov. Takéto nejaké hodnotenie mi prebehlo hlavou keď som vypol stopky, čím som skončil prvý tréning s Edge 800. Takže hej, tento prístroj splnil to čo som písal že očakávam.Ľahké, neotravujúce ovládanie, dokonca v rukaviciach, ktoré som si pri ovládaní ani neuvedomoval. V tomto smere Edge 800 zabodoval.

Po odstrojení a odmrznutí som si sadol k počítaču a pripojil Edge. Pripojil sa mi ako ďalší disk a cez prehliadač som si otvoril stránku connect.garmin.com, kde už mám svoje konto. Po stlačení tlačítka Odoslať na web stránke sa mi zobrazila obrazovka, ktorá mi zdetegovala, že som pripojil Edge 800. Následne som si vybral voľbu odosielajú sa nové aktivity a o pár sekúnd mám vyhratý dnešný tréning. Po kliknutí na Zobraziť podrobnosti sa mi otvorí stránka so záznamom tréningu. Ten si môžem pomenovať, priradiť mu o akú disciplínu šlo, označiť ho, či má byť verejne prístupný a už len zostáva sa tešiť z mapy a profilov meraných veličín. A medzitým sa mi už Edge nabíja na ďalší tréning. Keď už hovorím o nabíjaní, po asi hodine a pol jazdenia, v skoro nulových teplotách, s trvalým podsvietením, mi po jazde klesol stav batérie zo 100 na 86%.

 

 

Ďalšie testovanie bolo na trenažéri. Vypol som GPS funkciu a zaznamenával som jazdenie na jednom mieste. Tuná kvitujem senzor otáčok kolesa na zadnom kolese, takže nebyť GPS, podľa displeja by som nepoznal, že som bol na stacionári (teda pardon, aj výškomer sa nepohol). Záznam prebehol v poriadku a po prenose do Garmin connectu som nebadal žiadne problémy s tým, že som robil indoor aktivitu.

Pokračujem ďalšou skúškou. Ako postupovať, ak idem na tréning s iným bicyklom a iným snímačom kadencie a rýchlosti. Je to veľmi komplikované? U mňa to šlo takto:

V nastavení jednotlivých profilov bicykla sa dajú spárovať príslušné zariadenia, ako je pulzmeter, snímač kadencie/rýchlosti alebo wattmeter. Každý profil môže mať spárované iné snímače či zariadenia.  Ak nastane zmena, v tomto menu sa dá opätovne spárovať s prístrojom. Toto bolo aj v Edge 705 a keď som chcel prepnúť iný bicykel s inými snímačmi, musel som ich opäť spárovať. Po zapnutí prístroja sa Edge pokúša spojiť so snímačmi ktoré pozná. Nasledujúce obrázky znázorujú ako sa dajú spárovať snímače v Edge 800.

      

    

V Edge 800 je to troška inak. Taktiež po zapnutí prístroja sa Edge pokúša pripojiť na snímače. Ak však plánujem aktivitu s iným bicyklom, ako mám prednastavený ako „current“ - teda práve používaný, zmena sa robí tak, že stlačím bočné tlačítko „Power“, ktorým sa aj zapína prístroj a zobrazí sa obrazovka s nastavením jasu displeja a profilu bicykla. Samozrejme musím byť v blízkosti bicykla, kde sú umiestnené snímače. V hornej časti obrazovky blikaju nespárované zariadenia a na bielo svietia už spárované. Ak ťuknem na tlačítko bikex, tak si môžem vybrať  z ponúknutých troch profilov. Po vybratí príslušného, sa napárujú snímače, ktoré mám v dosahu a tým je celé prepnutie dokončené. Opätovne, ak sa chcem prepnúť na iné príslušenstvo, prídem k bicyklu, pre ktorý chcem spárovať údaje, prepnem príslušný profil a opäť sa spustí párovanie. Voľbou príslušného profilu bicykla sa nastavia parametre ako počítač kilometrov, obvod kolesa a pod. Takto sa v krajnom prípade dá napríklad  prenášať aj snímač z jedného bicykla na iný, alebo na bicykli prehodím snímač kadencie za iný snímač kadencie a takto jednoducho tento zmenený spárujem. Alebo so svojim prístrojom si môžem spárovať príslušenstvo iného bicykla a definovať ho ako niektorý z príslušných profilov. Skrátka pri tomto kroku sa opätovne priradia snímače k zvolenému bicyklu, takže vlastne nemám napevno „zadrôtované“ že k tomuto bicyklu patrí práve tento snímač.

   

 

V tejto kapitole som skúsil ešte posledný test – výdrž batérie. Už u pár prístrojov mám zavedený postup. Dám úplne nabité, pokiaľ možno nové batérie 2500mAh ALEBO ak je vstavaná batéria nabijem ju na 100%. Následne dám prístroj na balkón a spustím meranie až do úplného vybitia. Síce v tomto teste nepriebieha komunikácia s príslušenstvom, ale ako čiastočná simulácia záťaže slúži sťažený výhľad na oblohu spolu s odrazovými signálmi. A tuná sú výsledky:

Vypnuté podsvietenie displeja 17hod 04min, so zapnutým podsvietením na 100% 6hod 38min. To je dosť značný rozdiel a  z toho vyplýva, že podsvietenie odoberá veľmi vysoký podiel. Na bežný tréning nie je problém zapnúť hoci aj plné podsvietenie, na celodenný výlet či maratón však na základe týchto skúseností odporúčam dať nižšiu intenzitu podsvietenia alebo podsvietenie nezapínať. Prípadne nenechať trvalé podsvietenie, ale iba po určitú dobu po aktivovaní displeja. Toto už závisí od osobných preferencií jazdca a svetelných podmienok.

sportreport.sk