logosr

updated 7:38 PM, Feb 27, 2023 Europe/Bratislava

Drsoň

  • Published in Paragliding

Po návšteve jedného štátneho zariadenia na Kramároch, kde som bol navštíviť moju nemenovanú známu Martinu, som dostal do rúk najnovšie číslo Adrenalínu. Samé skvelé správy, technické parametre, svetové výkony, reklamy atď. Proste profesionalita a úspech, neomylnosť a precíznosť. Chýbal mi tam ten môj šuflíl obyčajného hríbika, človeka ako ty alebo ja, kde by som sa vyžaloval, poplakal a pofúkal.
Je nás veľa, tých všedných pešiakov paraglidingu, ktorý spravia kurz, (v niektorých prípadoch preskoč), kúpia si padák, sezónu dve si polietajú, potom sebou plesnú nevedno kde a už sa z toho nepozbierajú. Opustia našu malú skupinku len preto, že miesto adrenalínu po zlete z kopca pocítili obyčajný strach.
Psychicky sa nemajú možnosť o nikoho oprieť a v adrenalíne im chýba šuflík, kde by sa dočítali, že aj Janko plesol a Ferko si chvíľu nepolieta, ale že veríme, spoločne to prekonáme a poradíme ako neplesnúť a keď, aby to bolelo čo najmenej.

Za sezóny 95, 96, 97 som bol svedkom niekoľkých nehôd pri lietaní, ktoré sa neskôr ukázali menej vážné ako na prvý pohľad vyzerali. Niekoľko dní pozorovania v nemocnici a potom holá späť lietať.
Potom prišla sezóna rok 98. Začala veľmi pekne. Januárové lety na Orešanoch boli fantastické. Niekoľkohodinové svahovačky s prvkami jemnej termiky. Potom sa začalo otepľovať a teraz ku koncu roka to bilancujem ako čierny rok paraglidingu bratislavských padáčkárov. Rozdiel oproti minulým sezónam pripisujem veľmi zlému vývoju počasia. Celý rok prevládal dosť silný vietor, hlavne na západnom Slovensku.
Dni, kedy nefúkalo si ani nepamätám. To v spojení s termikou vytváralo podmienky nazývané "bordel", v preklade leť čo to dá. Samozrejme pribudli ďalší padáčkári zbierajúci skúsenosti takpovediac vlastnou kožou. Prevažná časť úrazov sa týka tzv. začiatočníkov (nalietané do dvoch sezón), okrem dvoch podľa mňa technických chýb adeptov na pretekárov.

Bilancia?
Jedenásť nehôd z ktorých boli niektoré viac ako vážné.

Alarmujúcich je:
- šesť poranení chrbtice, vykĺbené rameno, zlomená noha, potrhané kolenné šľachy, vyskočené koleno, pohmoždeniny.

Príčiny nehôd:
- tri krát nezvládnutý štart /poranenia nôh/
- dva krát technické nezvládnutie pilotáže /negatívka/
- jeden pád zo stromu po núdzovom pristátí na strome
- päť krát vlet do rotoru s následným zaklopením časti vrchlíka a pád na zem z malej výšky spojený s rotáciou.

Aké ponaučenie sa dá z týchto nehôd vyvodiť :
- štarty je potrebné cvičiť

Nikto učený nespadol z neba, aj po dlhších prestávkach v lietaní je vhodné začať sezónu na cvičnej lúke a ponaťahovať si svojho miláčika, oprášiť si a utvrdiť sa v schopnosti ho odštartovať aj pri nepriaznivejších podmienkach. Niekedy je potrebné cítiť reakcie padáku bez toho, aby sme ho nad hlavou sledovali a sústrediť sa na terén. To platí o štartoch na rebre a jemu podobných terénoch.

Výkonnosť padáku
menej býva niekedy viac, dnes už A padáky majú skvelú výkonnosť, viď Limit, Trend, Galileo a pod.

Pasívna bezpečnosť
Je smutné, že predpis umožňuje vykonávať kurz paraglidingu na sedačkách bez prvkov pasívnej bezpečnosti ako sú airbagy a chráničky chrbtice. Mnoho absolventov potom skončí kurz s pocitom, že ak je možné nezabiť nevedomých amatérov pri prvých pokusoch s lietaním v priebehu jedného týždňa je možné aby tak lietal beztrestne do konca života. Neuvedomuje si napriek úspešne absolvovaným testom, že kĺzavosť školského padáku je oveľa nižšia ako kĺzavosť ním zakúpeného padáku, čo oveľa zvyšuje možnosti jeho zaklopenia či iných nepredvídateľných reakcií.

Je potrebné, aby hlavne začínajúci adepti na drsoňov sa opatrili čo najkvalitnejšími prvkami pasívnej bezpečnosti.
- vlet do rotoru
jedna z najnebezpečnejších situácií končiaca z pravidla silným kontaktom so zemskou kôrou.

Rotor - úkaz voľným okom nepostrehnuteľný a v mnohých prípadoch akoby neočakávaný. Letíte napr. v smere vetra za stromami, kde pred vami úspešne niekto preletel. V okamihu, kedy ste za stromami vy, trocha prifúkne a vy sa o tom dozviete až z rozprávania kamarátov v nemocnici.
Je to totiž závislé od sily vetra. Do cca. 5m/s je odpor stromov, domov či iných na svahu rastúcich impozantností zanedbateľný a vietor je schopný tieto nerovnosti obtekať. Pri jeho zosilnení však vzniká tzv. odtrhnutý prúd, kt. vytvára za prekážkou rotor. Jeho dosah je samozrejme závislý na sile vetra.
Z počutia som sa dozvedel, že môže byť až do vzdialenosti výšky kopca od kopca. Na vlastnej koži som sa o tom presvedčil tohoto roku na Donovaloch.
Fúkal západný vietor o sile asi 5 m/s, čo bolo s prevládajúcou termikou o cca. 15.00 hod. tak na hranici bezpečného lietania. Pretože vo vzduchu bolo niekoľko chrústov, rozhodol som sa z Novej Hole odštartovať. Kombinácia vetra a termiky spravila z letu jazdu na divokon zvierati . Po asi 20 min. začal vietor silnieť a zviera začalo byť už moc divoké. To len umocnilo môj pocit v oblasti žalúdka, že pohodlná stolička kdesi v chate pod Magurou ma silno emocionálne priťahuje. Obrátil som to teda na pristávačku. Mal som výšku čosi okolo 340 m nad zemou a rozhodol som sa pomaly vyklasávať esíčkami. Prvú otočku som spravil vľavo kdesi nad začiatkom sedačkovej lanovky. To som sa ocitol už v závetrí kopca čo som aj hneď pocítil.
Napätie v šnúrach úplne ochablo a vrchlík sa akoby približoval ku mne. Jediné čo ma napadlo bol strach z toho, že sa jedna strana pri opätovnom nafúknutí chytí skôr ako druhá a ja si vyskúšam negatívku bez psychickej predprípravy.
Ako protiopatrenie som zatiahol obidve riadiačky plynulo dole, Či to bolo zatiahnutie, alebo kŕč sa neviem sám so sebou doteraz dohodnúť. Čas mi plynul dosť pomaly, až som sa divil čo všetko som stihol premyslieť a vyhodnotiť. Pri pohľade do vrchlíku som napr. zamietol dosť lákavú myšlienku preskúšať si odhod záložáku v praxi.( Už som ho raz odhadzoval, ale to bolo doma v obýváku. Chcel om ho dať na jar prebaliť a tak som sa zavesil doma do sedačky na hrazdu, trocha sa rozhojdal, naimitival pustenie riadiačky, úchop trh a odhod. Luster som minul asi o pol metra, padák sa krásne rozvinul a ja som bol vtedy s celou akciou spokojný.)

Teraz ale späť k pohľadu do vrchlíku. Ten vyzeral akoby som chcel zaklopiť uši a veselo padal so mnou bez napnutých šnúr. Záložák by sa choval asi podobne a tak som len držal riadiačky pod zadkom a čakal. Našťastie som sa dočkal. Zacítil som vzrastajúce napätie v šnúrach, padák sa chytil, no opadanie bolo ešte stále dosť veľké, usúdil som, že sa nachádzam v tzv. Sack-flugu, čiže padákovom režime klzáku, ešte že som si za dlhých zimných večerov čítal návod priložený k padáku. Opatrne a plynule som povoľoval riadiačky až sa padák zakusol, samozrejme že predstrelil a ako. Automaticky som ho pribrzdil a hneď povolil. Ostal mi čas už lan na dosť ostrú zátačku do prava, tým som sa vyhol streche Magury a pristál som až na počudovanie mäkko na lúke medzi Magurou besiedkou a plotom. V besiedke sedelo zopár turistov a bufetili.
Očividne ich môj výkon zaujal, pretože na chvíľu prestali žuvať, roztrasenou rukou som si sundal bríle a spýtal sa " dobré nie?" to bolo na nich asi moc. Očividne som ich touto poznámkou presvedčil o tom, že som mal po celú dobu let pod kontrolou a celé to vyklepávanie plachty som robil lem pre ich potešenie. Nepresvedčilo ich zrejme ani auto horskej služby, ktoré tam dorazilo asi za päť minút. Tých by som ale asi nepresvedčil o ničom. Boli evidentne spokojný, ba priam šťastný, menej ako ja, že to čo už z kopca nevideli nebolo moje čiastočné rozptýlenie sa po okolí v dôsledku nárazu, ale celkom slušné pristátie.
Medzi prvými činnosťami po pristátí bol telefonát na kopec ostatným, aby už nikto neštartoval.

Evidentne som toho dňa spôsobil na Donovaloch rozruch, pretože ešte po pol noci ma kamarát budil nech idem dole do reštaurácie, že ma tam chcú vidieť.

Odvtedy sa snažím tzv. získať nos na rotory.
Postupujem asi takto.
Zistím smer vetru. Dá sa to pomocou naslineného prsta, vyhodenej utrhnutej trávy, ale najlepšie pomocou fléry.
Skontrolujem, prekážky, stromy kríky a pod. Zohľadním, či je reálny vznik rotora vzhľadom na smer vetra a silu vetra. Ak fúka vánom a je to na zlet o rotoroch neuvažujem, ak vietor silnie či kolíše, vtedy už o tom veľmi premýšľam. Dôležité hlavne pri štarte.
Ak som už vo vzduchu, zásadne nelietam za stromy, kríky či za kopec, ktoré sú odo mňa proti vetru.
Doporučujem hlavne začiatočníkom, aby pre zistenie lietavosti používali dobrovoľníkov, tzv. chrústov. V prípade, že nie sú žiadny nablízku, je treba prehodnotiť všetky dostupné informácie o tom, či existuje nejaký dôvod prečo neletieť, ak nie je a existuje nejaký dôvod prečo letieť, potom hurá na to.
Pre ďalšie vykreslenie musím podotknúť, že sa radím k bratislavskej padáčkárskej komunite, čo znamená najbližšie lietanie na terénoch Sološnica, rebro, Orešany, Pecková. Ako začiatočník som chodil na Sološnicu.
Nenáročný kopec na prvé zlety, myslel som si ešte asi rok, pokiaľ kolega s kurzu Miloš nenabral kurz pri zosilnenom vetre nad stromy, proste ho to tam vcuclo, aj úspešne pristál na 25 m vysokej borovici . Trvalo asi dve hodiny, kým sa úplne vyčerpaný vlastnými silami dostal dole.Pri nedostatku iných pracovných nástrojov bol nútený použiť vlastný chrup k prežváchaniu dvoch šnúr, ktoré nevedel zvesiť.
O ďalšej svojej nevšednosti ma Sološnica presvedčila pri pokusoch lietať pri silnejšom vetre / nad 5m/s/ v smere pri pohľade z kopca z ľavej strany. Stromy vytvárajú rotor, o ktorom sa presvedčilo už zopár ľudí Mňa to spláchlo v dolnej polovici systémom, že sa mi zdalo, že ma padák dobieha. Našťastie sa tesne nad zemou chytil a zmiernil môj držkopád natoľko, že domou som bol schopný odísť po vlastných. Iní už také šťastie nemali.
Môj priateľ Stano tam zahučal už dvakrát, našťastie bez zlomením, no podlomilo to silne jeho lietaciu psychiku a z nárazu sa liečil niekoľko týždňov. Rotor mu zbalil časť krídla a v silnej špirále ho to oplieskalo o zem.
Miloš si pri presne tom istom scenári vykĺbil rameno a počul som o zlomených chrbticiach ďalších ľudí veci neznalých.

Proste ak fúka z ľava od Rohožníka a rozhodli ste sa na Sološnici lietať sú tu tri dobré rady
- lietať a štartovať čo najviac vľavo, až vo vzdialenosti voľne stojaceho stromu a obmedziť sa na cvičenie naťahovania padáku
- lietať s prvkami pasívnej bezpečnosti, /sedačka s airbagom a chráničkou chrbtice/
- skontrolovať si svoju zdravotnú, úrazovú, životnú a neviem ešte akú poistku, zavolať sanitku a potom štartovať.

V októbri som sa zúčastnil na paraburze na Donovaloch, Zaujali ma nové typy sedačiek a informácia, že je v príprave sedačka s airbagom proti bočnému nárazu. Osobne som si kúpil air back. Hneď na mieste som si ho natrepal do sedačky a skúšal. Najprv jemné sadnutie, potom prudšie a napokon sa na mne ostatní zabávali ako vyskakujem do vzduchu a padám na zadok. Zlepšovatelia mi radili skákať zo stolu, no na to som sa už neodhodlal, vďaka. Čítal som síce, že bude predvádzanie pádu s touto chráničkou z 5m výšky no mňa presvedčili už vlastné úspechy a tak nechávam zarábať výrobcou prvkou pasívnej bezpečnosti. Na tú sedačku proti bočnému nárazu si počkám.

A trocha zhrnutia na záver. Lietanie je silne emocionálna záležitosť vyžadujúca chladnú hlavu, rozvahu a skúsenosti.
Riziko možno zmenšiť, no nie vylúčiť. Pokúsme sa nezopakovať tohoročnú bilanciu(98). 

Add comment

  1. Zažili sme
  2. Vyskúšali sme
  3. Pochodili sme
  4. Organizujeme

Trnava-Rysy 2022

Cestná cyklistika 07-07-2022

Tento rok sa mi nejako nedarí najazdiť potrebné kilometre. Ani na Jasnú som kvôli tomu nešiel. Tu v propozíciach píšu, že na TT-RYSY treba mať aspoň 2000km odjazdené. Tesne som to splnil. Dal by som t...

Kärnten Radmarathon 2022

Cestná cyklistika 05-06-2022

Na týchto pretekoch som bol aj v roku 2015 a zapamätal som si z nich 3 dôležité fakty - horúce počasie, ťažké kopce a pekné baby. Teraz sa pri počasí schyľovalo k zmene a...

Sereďmaratón 2022 alebo ako Sulík nenakúpil bezvetrie

Cestná cyklistika 23-05-2022

Každý rok sa snažím čo najrýchlejšie sa pripraviť na tento pomerne skorý cyklomaratón. Chcel som napísať amatérsky ale posledné ročníky mám dojem, že to čo tam jazdí, by sa v pohode uchytilo aj v neja...

Garmin Rally XC – watty v teréne po roku…

Športovec používa HW SW 06-08-2022

Je tomu viac ako rok, keď som mal možnosť vyskúšať novú generáciu meračov výkonu v pedáloch, Garmin Rally. Testoval som cestnú verziu a oslovila ma najmä funkčnosťou a jednoduchosťou montáže a obsluhy...

Garmin Radar Varia RCT 715 – bezpečnosť …

Športovec používa HW SW 03-08-2022

Najnovší model cyklo-radaru Varia™ s integrovanou kamerou spája v sebe nielen bezpečnostné funkcie, ale dopĺňa ich aj o zábavný element v podobe využitia radaru ako zadnej kamery a ...

TACX NEO Motion plates, poznáte?

Športovec používa HW SW 10-04-2022

Tacx NEO Motion Plates je doplnkom pre cyklotrenažéry zo sérií NEO, NEO 2 a NEO 2T. A čo vlastne robí? Rozhýbe celý trenažér. Táto horúca novinka na konci indoor sezóny má ešte viac priblíži...

Profil stúpania Železná studienka - Hrub…

Kopce profily 14-02-2015

Alternatívne asfaltové stúpanie v bratislavskom lesoparku. Až po Kačín ľahké a vhodné aj pre menšie deti. Do druhej kategórie je zaradené kvôli záverečnému stúpaniu na Hrubý vrch.  ...

Profil stúpania na Kamzík

Kopce profily 31-10-2014

Známe a relatívne rušné asfaltové stúpanie z centra mesta až takmer k vysielaču na Kamzíku, čo viac dodať...  ...

Profil stúpania Pekná cesta

Kopce profily 07-09-2014

Známe asfaltové stúpanie z Krasnian (Rače) na hrebeň Malých Karpát a Bratislavského lesoparku. Charakteristické je svojim veľmi strmými úsekmi. Touto cestou sa dostanete na sieť spevnených ciest v les...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 31-07-2022

Ďakujeme všetkým  za účasť. Rok 2022 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.  

Propozície 2022 Časovky Ivana Červenku n…

Propozície 19-03-2022

  Po Dvoch rokoch pokračujeme! Amatérsky športový klub AŠK Sportreport Pezinok Vás pozýva na cestnú cyklistickú časovku do kopca určenú všetkým nadšencom cyklistiky, ktorí si trúfajú zdola...

Výsledky Časovky Ivana Červenku na Zošku…

výsledky 28-07-2019

Ďakujeme všetkým  pretekárom, že prišli na našu časovku si zmerať sily. Rok 2019 dopadol nasledovne... Odkazy na fotogalérie sú na konci tejto výsledovej listiny.   ...

next
prev

Banner new